lördag 21 januari 2012

Det här tyckte jag var en ovanligt bra lista! Älskar listor men generellt så är dom ju oftast sjukt onödiga och ointressanta.

Vad läser du just nu?
Fågeln som vrider upp världen av Haruki Murakami, och Shanghai Baby av Wei Hui

Vilka böcker har du reserverade på biblioteket?
Inga just nu men min senaste var Norwegian Wood av Murakami. Brukar inte våga reservera för man vet aldrig om man är klar med den bok man håller på med för närvarande.

Dålig bokvana?
Inget tror jag! Eller jo, jag är alltid sen med att lämna tillbaka till biblioteket. Mycket böter blire!

Vad har du för tillfället hemlånat från biblioteket?
De två jag läser nuvarande, och så andra delen i Sagan om Klanen Otori men den har jag läst ut. Sen har jag hemma Studio 6 som talbok, den av Liza Marklund. En bok om Victoriansk dräkthistoria har jag också!

Har du en läsplatta?
Nej, vad är det ens? Typ en Ipad? Det är ju boken i sig som är härlig att läsa.

Föredrar du att läsa en bok åt gången eller flera på en gång (slalomläsning)?
Jag föredrar att läsa en i taget! Men jag slutar oftast med en om jag hittar någon som verkar bättre

Sämsta boken du läst i år?
Jag slutar ju alltid läsa böcker om dom är dåliga, men detta år har jag nog mest hållt mig till böcker jag vet är bra!

Bästa boken du läst i år?
Sputnikälskling av Murakami, Carrie av Stephen King och Sju sköna Snubbar av Titti Persson

Hur ofta läser du utanför din egen bekvämlighetszon?
Aldrig, om det inte har med typ studier att göra! Men jag ser inte poängen i att göra det heller.

Vilken är din läsebekvämlighetszon?
Det ska vara på svenska, underfundigt, gärna lite erotiskt och konstigt. Och vackert såklart. Gillar svenska deckare, och böcker om relationer mellan människor.

Kan du läsa på bussen?
Ja, gärna! Men jag har tyvärr anlag för huvudvärk så fort jag sitter i ett fordorn och gör andra saker än att typ sova eller titta ut.

Vilken är din favoritplats att läsa på?
I fotölj, i skolan, bredvid någon.

Vad anser du om att låna ut böcker? Regler?
Bara man skriver upp det!

Viker du hundöron i dina böcker?
Ja, massor. Om jag hittar någon speciell mening eller del jag vill komma ihåg viker jag nederkanten så att jag hittar tillbaka, och i överkanten viker jag istället för bokmärke. Tycker att det är så fint att se vars andra har vikt också.

Skriver du någonsin i bokens marginaler?
Beror på! När jag läste SCUM-manifestet skrev jag sönder hela boken typ, men i vanliga romaner och så, då gör jag hellre hundöron. Men det är spännande när andra har gjort det!

I studierelaterade böcker då?
Ja, jag skryker under viktiga saker.

Vilket är ditt favoritspråk att läsa böcker på?
Svenska! Ogillar engelska.

Vad får dig att älska en bok?
Jag älskar när man måste kommentera det man läser för någon annan, vilja diskutera det man upplever genom boken. Att känna igen sig är alltid bäst också.

Vad inspirerar dig att rekommendera en bok?
Om jag får insikter när jag läser dem, om språket är ovanligt vackert.

Favoritgenre?
Realistisk vardagsprosa om vanliga människor, feministiskt vinkel, märkliga historier som bara murakami kan.

Genre du sällan läser (men önskar att du gjorde oftare)?
Mer biografier!

Favoritbiografi?
Allt av Linda Skugge är fantastiskt. Om SCUM-manifestet räknas så det också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar